maandag 26 mei 2014

Maandag 26 mei 2014
Ontwaken bij Trossachs, Schotland
KM 35687

Weer een lekker geklopt bedje
Al zolang we camperen nemen we ons incidenteel voor om tijdig op te staan als we iets speciaals op het programma hebben, zoals bijvoorbeeld de wandeling van vandaag.
Maar ook vandaag treuzelen we weer veel te lang met het ontbijten. Nou ja, het is uiteindelijk wel vakantie...
Gelukkig is het dagprogramma niet zo heel uitgebreid; een wandeling van een uur of vier en een stukje rijden naar de volgende stop. Dat moet lukken.
Wat we na het ontbijt wel eerst even doen is ons beddengerei goed luchten. Niet dat wij zo vies zijn (we hebben een douche aan boord, en die gebruiken we ook:)), maar er hebben vannacht weer heel veel ...
midges binnen gezeten en een groot aantal lijkt zelfs onder het dekbed te hebben meegeslapen. Dus we kloppen al het beddengerei buiten eens goed uit.

In de voorbereiding naar deze vakantie hebben we wat extra aandacht besteed aan onze wandeluitrusting omdat je in Schotland in mei nog van alles aan kun treffen wat betreft weer en omstandigheden. We merken nu dat we nog wel even een systeem in het pakken en aankleden moeten krijgen.
Maar rond elven gaan we dan toch op pad. Het gaat al vrij snel flink omhoog naar de top van de Ben A'an. En vrij snel gaat het ook regenen. We trekken de lichtgewicht regenjasjes aan en doen de gaiters (bescherming om je onderbenen/schoenen)ook maar om, want zo te zien gaat het modderig worden. En modderig wordt het!
Jee, denken we in Nederland wel eens een 'ie, het is wat drassig', hier zijn op bepaalde delen boomstammen in de bagger gelegd om daaroverheen de route te kunnen vervolgen.
Maar na vijf minuten zijn we niet bang meer om smerig te worden. Zolang je maar goede waterdichte schoenen hebt en de rest van de kleding ook goed is.

De prachtige route maakt alles goed. We wanen ons af en toe in de set van de Droomvlucht in de Efteling, het wachten is op het eerste elfje op een tak.
Bij vlagen is de klim pittig en we moeten goed opletten om niet te struikelen of uit te glijden.
Maar na een uur of twee op deze prachtige klim komen we heelhuids op de top aan. Niet als enigen trouwens; er lopen nog een stuk of twintig wandelaars rond die allemaal proberen op het plekje met het mooiste uitzicht een minipicknick te houden.
Maar er zijn eigenlijk geen plekjes die niet mooi zijn. We kijken over een aantal Lochs uit en zien ook net het oude stoomradschip uitvaren over Loch Katrine. Als lunch eten we wraps die we in de camper gemaakt hadden.
Hier waait het wel stevig en dat maakt nog eens duidelijk dat de kleding goed moet zijn. Ondanks dat we mensen zien die in korte broek en t-shirt en gympen naar boven zijn gekomen. Maar we moeten er moeten er niet aan denken als ze hier overvallen worden door zware regen en onweer. Je kunt hier zomaar in problemen komen die een ander (hulpdiensten) dan weer kan oplossen. Want het weer kan zomaar omslaan.

Na wat heen en weer gefotografeer en geposeer gaan we naar beneden. Af is niet altijd makkelijker dan op en ik zal ook een aantal malen een schuivertje maken over de gladde boomstronken.
Op de terugweg is de bagger helaas niet minder geworden. We zien nog wat mensen die met honden wandelen. Van vele honden is de kleur van de vacht nog nauwelijks herkenbaar. Zo te zien zijn de beste dieren ook al diverse malen uitgegleden over wortels of tot de oren in de blub gezakt. Leuk als die straks de auto in moeten.

Als we na 2 uren afdaling terug zijn bij onze bus hoeven we alleen de gaiters en de schoenen schoon te maken en springen we lekker onder onze douche.
Het was een leuke opwarmwandeling voor wat er nog komen gaat deze vakantie. Want de uitdaging van de Ben Nevis willen we zeker niet laten liggen! Wie weet daarover later meer.

Omdat we even geen zin hebben in de midges hier besluiten we nu nog verder te rijden. Nadat we bij de P bij Trossachs onze watertank weer bijgevuld hebben gaan we de A821 weer terug, door het dorpje Aberfoyle, dan de A81, de A811 naar het westen, en vervolgens de mooie A82 langs het Loch Lomond omhoog om in Tarbet aan te komen.
Tarbet is een plaats van niks maar wel met een heel mooi hotel en vooral een hele mooie P bovenaan het meer.
Er staan nog een paar campers. Aan het einde van de P is er een soort van eetcafé, en ook een toiletgebouw, beide tussen 09:00 en 17:00 geopend.
Onderaan bij het water is een aanlegsteiger, en in het water drijven diverse schattige kleine witte rondvaartboten.
Een toeristisch iets hier, da's ons al snel duidelijk. Maar wel een keurige plek waar nog eens van alles te zien valt. Met name toeristen.
Met al dit gekijk én een borrel erbij én de vermoeide benen op de bank vermaken we ons de rest van de avond wel.
Omdat we eindelijk eens een keer een vrij internetsignaal hebben vermaakt Monique zich ook nog drie kwartier met Skypen met Tonnie en Thea, haar vader en moeder ('heb ik echt zo lang gebeld??').

Het internetten is niet best tot nu toe in Schotland. Op onze overnachtingsplekken is vaak niet eens een telefoonsignaal. Open WiFi is er ook nauwelijks en op onze Dongle met Vodafone Sim is het signaal ook meestal zo goed als niks. Ondanks de grote WiFi-antenne die we op op ons dak uit kunnen klappen. En ondanks de versterker die daar nog tussen staat.
Monique en Tonnie en Thea) hebben dus geluk vanavond.