vrijdag 23 mei 2014

Vrijdag 23 mei 2014
Ontwaken in de haven van Girvan, Schotland
KM 35502

Girvan lijkt een redelijke plaats dus er zal wel een bakker zijn. De 'nuttige plaatsen' op de TomTom laat ook een 'Home Bakery' zien op tien minuten lopen. Dat is te doen.

We checken nog een paar andere winkeltjes of ze daar een soort van mini slagroom-en-melk-kloppertje-op-batterijen hebben, want de onze is een paar dagen geleden gesneuveld.
Helaas kan men  zich
hier geen enkele voorstelling maken van wat we bedoelen.
Bij de bakker is het gemakkelijker. De broden zijn allemaal uitverkocht en we hebben nu de keuze uit witte zachte bolletjes en bruine zachte bolletjes. Daar ben ik blij om. Als je Monique een keuze moet laat maken bij de gemiddelde Duitse bakker kun je ondertussen de krant uit hebben. De schat :)

We nemen zoals altijd ....
de tijd met het ontbijt. Als we vertrekken legen we onze toiletcassette nog bij het toiletgebouw hier in de haven, waarvoor dank Girvan!

Tijdens het ontbijt hebben we wat plannen gemaakt. We zijn absoluut geen stadsmensen maar nu we toch in Schotland zijn én in de buurt van Glasgow én omdat zaterdag waarschijnlijk de beste en gezelligste dag is voor een bezoek aan Glasgow zoeken we voor vanavond een overnachtingsplek in de buurt.
We hebben gelezen dat het Castle Semple Country Park in Lochwinnoch zich prima leent als camperplek en als vertrekpunt met de trein naar Glasgow. Net zoals in Amsterdam kun je het in Glasgow ook wel vergeten om een camperbus te parkeren.

Via de A77 rijden we langs Ayr. Althans, dat is de bedoeling. We rijden echter (omdat ik eigenwijs ben, lees: een eigen wijze van doen) komen we midden in Ayr terecht. Pardoes komen we ook nog langs het geboortehuis van Robert Burns. En laten we ons nou hadden voorgenomen om dat nou nét niet te gaan zien!
Robert Burns. Ja, zoek het maar op. Wij hebben we niets mee. Veel Schotten wel.
Nu we toch verkeerd zijn gereden doen we meteen maar wat boodschappen in Irvine bij de Aldi, die hier toch wel minstens twee keer zo groot is als de Aldi's die wij kennen.
Ook Irvine vinden we maar een trieste aangelegenheid. Het straatbeeld en een groot deel van de mensen daarin doet ons het meest denken aan een hele grote Tokki-omgeving. Voor wie die nog kennen. Nee, het eerste gezellige dorp moeten we nog tegenkomen in Schotland.

Op naar Lochwinnoch. We hebben de coördinaten van ons doel ingevoerd en letten eigenlijk niet meer zo op hoe we precies rijden.
In Lochwinnoch komen we dan bij een grote P bij een soort van watersportcentrum terecht aan het Castle Semple Loch. Een 'Loch' is een meer, maar daar waren jullie waarschijnlijk al achter.
Een mooie plek. We plaatsen onze bus achteraan bij het sportcentrum zelf. Het is een komen en gaan van mensen die met de hond wandelen, de zwanen en eenden voeren of gewoon maar voor zich uit turen. Voelt goed dit.
In het gebouw zijn toiletten en douches (tegen betaling) die echter alleen geopend zijn van 10:00 – 16:00.
Er hangt een informatiefolder aangeplakt waarin staat dat de gemeente het toestaat dat camperaars twee nachten mogen blijven staan. Mits normaal in de lengte geparkeerd (dus niet dwars 3 tot 4 plekken in beslag nemen!) en mits er geen camping-gedrag wordt vertoond (dus geen tafels en stoelen buiten).
Dat lijkt ons niet meer dan normaal op deze P. Lochwinnoch, dank!
Nadat we gegeten hebben (pasta gemaakt) lopen we naar het station van Lochwinnoch om te verkennen hoe laat morgen de trein naar Glasgow vertrekt.
Het is vanaf onze buscamper 20 minuten lopen via een apart voetpad. Het symbool van het station staat op de P al aangegeven dus dat kan niet missen.
Elf over het hele en over het halve uur gaat er een trein en die doet er 25 minuten over. Ma tot vrij kost een retourtje £5,70 en za £7,80.
We zien nu ook dat we onze bus waarschijnlijk prima en gratis hier bij het stationnetje kunnen parkeren, dus morgenochtend rijden we hem op tijd hier naar toe en ontbijten dan ook hier.
We lopen de 20 minuten weer terug naar onze bus en kijken wat TV. Op de tien Nederlandse zenders en honderden internationale zenders die we kunnen ontvangen is er niks bijzonders te zien. Eigenlijk is er door onze voorruit veel meer te zien, dus de TV gaat maar weer uit.

Een borrel, een nootje, een chippie en dan naar bed.