http://mm2austria2012.blogspot.com/p/kaart.html

woensdag 21 mei 2014

Woensdag 21 mei 2014
Ontwaken in New Abbey, Schotland
KM 35338

Pay & Display op veel plaatsen
Als ik om ongeveer half zes, net na zonsopgang wakker word, ga ik maar even naar buiten om te zien of ik nog wat foto's kan maken van de Sweetheart Abbey. Daarna kruip ik lekker weer het bed in tegen de gebreide boks van Monique.
Om acht uur sta ik voor de tweede keer op om wat te schrijven. 

Helaas is er hier in het dorp geen bakker dus bakken we zelf maar weer wat af.
Tijdens het ontbijt zien we een rood busje van de Schotse PTT de P oprijden. De achterdeuren gaan open en een brede trap wordt uitgeklapt; het blijkt een mobiel postkantoor te zijn!
Mensen rijden en lopen ...
af en aan om pakjes af te geven en/of op te halen. Grappig, bij mijn weten kennen ze dat niet bij ons.

Elf uur rijden we weg. En dan kijken we altijd nog even goed achterom of we niet iets hebben laten liggen.
Nu was ik gisteren vergeten te schrijven dat Monique haar ring uit Griekenland was verloren. Ze wist niet meer of dat rondom de Abbey was, of in de Abbey Tea-room of tijdens het doen van een handwasje in de camper.
Je raadt het al natuurlijk. Op het hele grove asfalt waar we hebben gestaan meen ik vanachter het stuur iets te zien glimmen. En ja hoor, de ring! Een hele dikke kus valt mij ten deel, dat snappen jullie wel.

Bij het toiletgebouw leeg ik de toiletcassette en dank daarbij New Abbey. Helaas ontbreekt er een kraan om onze watertank te vullen, maar we kunnen nog wel een dag of twee vooruit.

Via de A710 rijden we richting en langs het dorpje Sandyhills. Vandaar nemen we de doodlopende afslag naar Rockcliff. We lopen er even uit, maar behalve een kustwandeling is er niks te beleven.
Terug naar de A710 en via Dalbeatti naar New Galloway.
Vandaar willen we de A712 richting Newton Stewart, maar net als we die op willen rijden staat er een bord 'road closed'. Een jonge wegwerker komt naar ons toe en vraagt waar we heen willen. Op onze kaart wijst hij een omweg die uiteindelijk op de A712 uit moet komen.

Nou, dat zullen we weten...
We hebben wel al een idee wat we later in het Noorden zullen aantreffen wat betreft de wegen;
slechts plaats voor één auto en om de zoveel honderd meter een uitwijk/passeerplaats. Maar we worden hier al in het diepe gegooid. Nu zijn we wel wat gewend hoor. We rijden al een jaar of acht met de camper en hebben een voorkeur voor de wat slechtere en smallere wegen omdat die vaak naar de mooiste plaatsjes leiden.
Deze omleidingsweg hier is net 10cm breder dan onze bus maar naast de weg is het meteen zo boggy als wat. Bijna moeras. En aangezien het een omleidingsroute is komen we natuurlijk 10 auto's meer tegen dan die ene die we anders misschien hadden aangetroffen. Als ik met mijn linker wielen de berm in moet kan ik net op tijd de ASR uitschakelen, anders was ik er vermoedelijk ingezakt. Jee, wat een blub. Dat belooft nog wat voor de rest van de vakantie.

Uiteindelijk belanden we veilig op de A712 die en dringen we het prachtige Galloway Forest Park binnen. The Queens Way heet deze weg, en met recht.
Bij een P rechts van de weg aan het Chatteringshaws Loch stoppen we. Bij de meeste P's hier geldt Park & Display, een parkeerautomaat. Bij deze £1-uur, £2-2 uren en £3- hele dag.
Een hele dag is t/m 23:00 u.
We bevinden ons hier ook in het Dark Sky Park, één van de weinige plekken in Europa waar je de sterrenhemel het beste kunt bewonderen. Een mooi overnachtings-onderkomen dus. Temeer omdat de lucht opentrekt en het helder lijkt  te blijven.

Eén groot nadeel: het stikt hier van de midges, hele kleine fucking klotemuggetjes. Je ziet ze bijna niet, je hoort ze niet, maar je voelt ze des te meer!
Als ik tijdens zonsondergang nog even wat foto's maak zit ik in no-time onder, en voelt mijn gezicht als een vergiet.
View from our bedroom

Als ik snel de camper in vlucht neem ik er honderden mee en zijn we het eerste half uur mugjes aan het vermoorden. Hoe? De grote plafondlamp aan en dan met vochtige doekjes steeds een aantal 'wegdeppen'.

Hopelijk zijn ze vannacht minder actief wat we gaan er natuurlijk wel even uit voor de sterren.
We kijken nog wat TV en zetten de wekker op 02:00, waarschijnlijk het donkerste moment van de nacht.

Truste

Woensdag 21 mei 2014
Overnachten aan Chatteringshaws Loch, Schotland
KM 35380