http://mm2austria2012.blogspot.com/p/kaart.html

zaterdag 31 mei 2014

Zaterdag 31 mei 2014
Ontwaken bij Kinloch, Skye, Schotland
KM 35984
N57 10 41 W5 48 3

Voor het eerst in mijn leven haat ik zachte winters. Die schijnen de mede-oorzaak ervan te zijn dat de midges al zo vroeg en in zo'n grote getale iedereen hier het leven zuur maken.
Wat een ellende zeg.
Vader Abraham moet vast in Schotland zijn inspiratie gevonden hebben voor zijn carnavalskraker 'Uche uche uche uche uche, het stikt hier van de mugge'.
De zon schijnt maar we durven de deur niet uit. Jammer, want er is hier een mooie wandelroute uitgezet naar wat ruïnes. Maar we hebben effe helemaal genoeg van de klotemidges.

We ontbijten nog wel hier en ...

vertrekken dan het bos uit.
Het is een mooie plek, maar dan wel zonder klotemidges
Niet veel later 
komen we in Broadford. Geen grote plaats maar wel een tankstation, een goede supermarkt, wat leuke artistieke winkeltjes en een openbaar toiletgebouw met buitenkraan. Helemaal ok dus voor een rondtrekkend stel met een campervan.

We parkeren op de P tegenover de kerk en bekijken het plaatsje wat beter. Veel meer dan de doorgaande weg is er echter niet. Maar Monique is helemaal in haar sas in een wolwinkel, terwijl ik wat langs het water wandel. Als ik dan toch wel al heel lang gewandeld heb ga ik maar eens in de wolshop kijken. Heel veel soorten wol in allerlei kleuren en maten zie ik. Ik heb er niks mee maar Monique zegt dat haar moeder Thea hier helemaal gek zou worden. Ik word in een wolwinkel meestal helemaal gek van het niezen maar vreemd genoeg heb ik er hier geen last van. Zou het aan de Schotse schapen liggen?
Veel kleur aan het water

De wolwinkel. Ja, echt.
Waar ook veel kleur is.

Monique koopt wat wol voor Thea die er dan weer een das voor Tonnie van kan breien. Mooi, dan hebben ze beiden wat (te doen) uit Schotland.
In een andere winkel vinden we zowaar anti-muggen spul van Avon, waar Monique al een tijdje naar op zoek was. We kopen ook iets wat nét op de markt is: Smidge (that midge). Het liefst zouden we alle twintig de verschillende smeersels en spuitsels kopen die op het schap staan maar iets zegt ons dat het toch niet zal helpen.
Als we de Schotse winkeluitbaatster wat vragen over het thema midges zegt ze 'You have to live with it till October when you live in Scotland'. Nou, geen vakantiehuis in Schotland dan maar.
Het enige stoplicht in de verre regio
Lokale Spar
Op de P waar we nu staan geldt “No overnight sleeping'. Omdat we mogelijk hier wel willen sleepen verhuizen we naar een P 100 meter verderop nadat we ons toilet geleegd en de watertank gevuld hebben bij het toiletgebouw naast de kerk. We staan nu tegenover een Take Away tent waar we de een na de ander met een bak fish & chips uit zien komen. We krijgen ook zin.

Eerst eens kijken of er Wifi in de lucht hangt. Zowaar pak ik met mijn grote buitenantenne en de Alfa Awus 036 versterker een stuk of tien signalen uit de lucht waarvan de meeste echter beveiligd zijn. Er is echter ook een 'BT with Fon' waar ik al eerder deze vakantie op heb kunnen inloggen. Fon is een soort van club in Europa waarvan de leden een kleine Fon-router gekocht hebben (was een tientje dacht ik) en met die kleine router een klein deel van hun bandbreedte ter beschikking stellen aan andere leden. Als je dan bij zo iemand voor de deur staat kun je van dat deel gebruik maken. Mits je zelf dus ook je router voor andere leden open stelt.
Zo begon het ooit. Tegenwoordig bemoeien zich ook grotere partijen met Fon. En zo kan ik nu door een samenwerkingsverband van BT met Fon hier gebruik maken van internet. Want ik heb ook Fon thuis.
We kunnen wat mailen en uploaden, ons ondertussen verbazend over het grote aantal mensen wat de fish & chips tent bezoekt.
Overal zie je mensen uit een plastic bak het favoriete Engelse en Schotse take away food oppeuzelen. Op de bakjes aan het water, langs de weg en in hun auto's. Zelfs grote vrachtauto's stoppen gewoon voor de deur om de F&C af te halen.

Op een onbewaakt moment (lees: niemand binnen) grijpen wij onze kans. We schieten snel naar binnen en bestellen ook twee porties. Ja, ook Monique die eigenlijk helemaal niet van de Fish is. Met moeite krijgt ze er weleens wat kibbeling in maar that's it.
En nu zit we even later in de camper een joekel van een lekkerbekje (want dat is het) op te peuzelen. Met de lekkere handgesneden frieten (chips). Onze eerst Fish & Chips ever! We smullen! Nou ja, vis en friet hebben we (althans ik) natuurlijk vaak genoeg op. Een Engelsman/Schot zal in Nederland waarschijnlijk heel anders staan te kijken van zijn eerste frietje kapsalon.

De rest van de avond komen we door met lezen, schrijven, tv kijken en ons blijven verbazen over het succes van deze Fish & Chips tent die wordt gerund door een jong stel en een oudere dame van het type Daisy, de zus van Mrs Bucket uit de TV-serie 'Schone Schijn'. 

Oh ja, en geen midges vanavond!!
Truste

Zaterdag 31 mei 2014
Overnachten in Broadford, Skye, Schotland
KM 35996

N57 14 30 W5 54 37