http://mm2austria2012.blogspot.com/p/kaart.html

donderdag 5 juni 2014

Donderdag 5 juni 2014
Ontwaken bij het kerkhof van Trumpan, Skye, Schotland
KM 36141
N57 33 21.6 W6 38 30.2

Een tamme ochtend. We hadden in de verte ergens een plan om vandaag een wandeling te doen maar met constant regen hebben we daar niet zo'n zin in.
Ook de dolfijnen en een enkele walvis die hier wel eens voorbij en rond schijnen te zwemmen zien we niet.
Dus we lezen maar wat totdat het weer een beetje opklaart. Tegen een uur of één rijden we naar Portree, zo'n beetje de hoofdstad van Skye.
Een aardig plaatsje met leuke gekleurde huisjes rond het haventje.
Het is duidelijk toeristisch hier. Bijna de helft van de mensen die hier op de grote P uitstappen slaat gelijk aan het fotograferen. En dat zie ik me thuis in Beuningen niet doen als ik voor de AH uitstap.

Monique vermaakt zich ...
in een paar wol-en-aanverwante-artikelen winkels terwijl ik op straat voor de zoveelste maal probeer ergens een Wifi-signaal uit de lucht te halen. Ik heb net in een muziekwinkel om de hoek een Washburn Rover Travel Guitar in de etalage zien liggen en wil eens checken wat de prijs bij ons is.
Net als ik na 10 minuten eindelijk een verbinding heb komt Monique een winkel uit en vraagt me om een Tweed hoedje te passen, wat bestemd is voor Tonnie (paps van Monique). Ja, een echte Harris Tweed dus dat moet met hoofdletters.

Ik vind het gewoon een oubollig hoedje, maar goed, Tonnie is ook al 90. Nee, da's inderdaad niet aardig van mij, want Tonnie is nog hartstikke hip hoor.

Ik zeg tegen Monique 'dat heeft geen zin dat ik dat ding pas, want Tonnie heeft lang niet zo'n grote kop als ik'. En dat is zo want ik ben in militaire dienst met mijn 59-en-een-halve centimeter maar nét goed gekeurd. Grotere petten hadden ze niet. Maar eerlijk is eerlijk, dat was nog wel met een flinke bos krullen.
Tja, en dan sta ik hier in die winkel een ouwe-mannen hoedje te passen en dan moet Monique tot overmaat van ramp ook nog mijn hoofd opmeten met een centimeter. En dat alles voor het oog van een leuke jonge en strakke verkoopster. Ok, ik snap ook wel dat ik in haar ogen met mijn 57 jaar ook gewoon een ouwe man ben, maar toch.
Maar dan zijn we er nog niet hoor. Monique gaat Thea (mams van Monique) bellen – met mijn telefoon - om te vragen hoe groot Tonnie's hoofd is.
Ja, bellen lukt dus niet in de winkel, en ik krijg gaandeweg deze vakantie het idee dat geen ene Schot binnenshuis kan bellen. Dan maar ergens de straat op. Dat lukt en Thea gaat meten en stuurt de maat per sms. Het mag wat kosten zo'n Tweedje.
Even later komt het verlossende bericht: Tonnie's hoofd is rondom 58cm. Dat gaat hem dus niet worden.
Afijn, uiteindelijk geen hoedje dus, én mijn Wifi-signaal verdwenen... En dus ook maar geen gitaar want een prijsvergelijk zit er niet meer in zonder internet.

Na de rest van het leuke stadje wat verkend te hebben keren we terug naar de camper.
We hebben inmiddels vernomen dat het morgen droog weer wordt, en dat betekent weer eens een flinke wandeling. Wij zijn in de buurt van 'The Old Man of Storr', een fantastisch gebergte wat bijna op elke website die over Skye gaat afgebeeld wordt.
In ons Womo boekje lezen we dat er aan het begin van de wandeling een P is. Als we daar na een klein half uur vanuit Portree aankomen zien we dat het werkelijk stikt van de midges. Er staan 3 jongemannen die zich klaar maken om te gaan downhillen. Je gelooft het niet maar ze hebben alledrie anti-midgesmaskers op. Dat betekent hun hoofden volledig ingepakt is een soort muskietennet. Eén van de drie staat nog wat aan zijn bike te repareren terwijl de andere twee constant de midges bij hem weg staan te wapperen. Ongelooflijk, dit hebben we ook in Noorwegen nog niet zo erg meegemaakt. Zelfs de camperplek bij het strand van Kalogria in Griekenland tegen tegen zonsondergang is er niks bij.
We hadden gedacht hier te gaan overnachten maar deze klotemuggetjes onderhand een beetje kennende doen we hier geen oog dicht. Vlug weg dus!
We rijden een kilometer terug en vinden dan aan de linkerkant van de weg een kleine P waar al een camper staat. Nadat we geconstateerd hebben dat er hier weinig midges zijn parkeren we onze bus voor de overnachting. We sluiten alles wel meteen hermetisch af. Voorkomen is beter dan genezen!

Na de maaltijd maken we onze wandelspullen alvast grotendeels klaar. Ook download ik de wandeling op onze GPSMap62stc.
Het GPX-bestand met PDF informatie heb ik van de website walkhighlands.co.uk.
Een aanrader!

Op tijd naar bed want het zal wel pittig worden.

Truste

Donderdag 5 juni 2014
Overnachten onder het oog van The Old Man of Storr, Skye, Schotland
KM 36205