http://mm2austria2012.blogspot.com/p/kaart.html

woensdag 4 juni 2014

Woensdag 4 juni 2014
Ontwaken boven het Loch Mor, Skye, Schotland
KM 36091
N57 26 23.5  W6 45 18

Terwijl Monique het ontbijt maakt ga ik naar buiten om te scheren. Nee, geen schaap maar mijn hele hoofd. Als ik het elektrische scheerapparaat inschakel komt er zowaar een gezin schapen nieuwsgierig naderbij. Het zal mijn fantasie zijn maar ik zie ze denken 'Goh, doe jij het zelf?'

Zo glad als een pasgeboren lammetje zit ik wat later met Monique te ontbijten met een riant uitzicht over het loch. Het is prachtig weer, enkel de wind doet er wat punten af. Ondertussen komt het...

toeristenverkeer (lees:enkele auto's) richting Point Neist weer langzaam op gang .
Ontwaken


Net na het middaguur rijden we via de prachtige single-track road B884 weer terug naar waar we gisteren vandaan kwamen.
Daarna noordwaarts door het leuke plaatsje Dunvegan met het prachtig gelegen Dunvegan Castle. Een bezoek slaan we over. We nemen de (dead-ending)single-track road A850 totdat we uitkomen op de P bij de Coral Beaches.
Hier start een wandelpad naar een ( jawel) koraalstrand. Een populaire plek blijkbaar want we
kunnen nog maar één parkeerplek vinden. Wel helemaal vooraan (of achteraan, t'is maar hoe je het bekijkt) bij het hek. Een hek met daarop een hele duidelijke waarschuwing, die bij ons in Nederland ook niet zou misstaan: honden moeten aan de lijn, en honden die de andere dierlijke bewoners van het gebied lastig vallen worden afgeschoten!.
Monique (die niet van de honden is) wordt steeds enthousiaster over Schotland!

Er wordt aangegeven dat het een half uur lopen is naar het strand, maar we doen het in 20 minuten. Een heel mooi plekje, dat moet gezegd. Van een afstand ziet het eruit als gewoon zand maar het 'zand' bestaat inderdaad voor het merendeel uit stukjes koraal. Je kunt nog wat heuvels beklimmen vanwaar een mooi uitzicht is.
Een leuke wandel-, speel, -mijmer en rondhangplek. Wij zeggen: doen!
Let wel op de koeien want er schijnt ergens een stier tussen te lopen/liggen. En let dus op je hond hoewel we de gunman niet hebben gezien.

Terug bij de camper aangekomen zijn we toch weer een paar uren verder. Na wat yoghurt met fruit rijden we de romantische weg terug naar Dunvegan en slaan vooraan in het plaatsje linksaf om via de B886 noordwaarts naar Trumpan te gaan.
Dit is uiteindelijk ook weer een single-track road (je went eraan) én ook weer doodlopend. Letterlijk doodlopend want aan het eind (je kunt wel met een lus terug) is een heel kerkhof vol doodlopers. Kijk, en dat zijn vaak de mooiste plekjes voor ons om te overnachten. Het is lekker rustig. Over de doden niets dan goeds en ervan al helemaal geen last. Want na een paar honderd jaar liggen moeten ze hun rust toch wel al gevonden hebben. Zeker met zo'n uitzicht als op deze plek, waar ook nog eens de kans bestaat om dolfijnen en/of walvissen te zien.
Wij zien ze echter niet. Wat we wel zien is een hele mooie avond met een prachtige lucht. Of prachtige luchten, wat je wil.


Lekkers bij de koffie
Het enige wat het prachtige verstoort is onze tijdelijke Duitse camperbuurman, die steeds als ik de camper verlaat er ook uit komt om mij allerhande vragen te stellen over onze camper. Het is een Duitse fietsenmacher die een camperbus gebouwd heeft op een Fiat Ducato met dezelfde motor als die van ons. Een 3-liter 160 PK. Hij schijnt er al 15 keer mee naar de garage te zijn geweest omdat het ding steeds foutmeldingen geeft.
Wij niet. 'Wir sind zoeperzufrieden mit der zoepergeile Machine' vertel ik de man in mijn beste Duits.
Wat later als ik naar buiten ga voor wat foto's komt hij ook meteen om iets te vragen over onze dakspoiler. En de volgende keer over het onderstel van zijn bus.
Ik zeg tegen Monique 'Ik ga die boes niecht meer aus. Iech haab waarsjeinlieg Zaane an mein Koent'.
Ach, zo is het altijd wel wat.

Wij hebben weer een leuke dag gehad.

Truste

Woensdag 4 juni 2014
Overnachten bij het kerkhof van Trumpan, Skye, Schotland
KM 36141