http://mm2austria2012.blogspot.com/p/kaart.html

maandag 2 juni 2014

Maandag 2 juni 2014
Ontwaken op camping Sligachan, Skye, Schotland
KM 36030
N57 17 31.7 W6 10 33.7

Op deze trieste camping is het weer de hele nacht al even triest geweest. Het is de eerste keer deze vakantie dat het zo langdurig regent, en alles rondom ons is in een dichte grauwe mist gehuld.
Maar gelukkig hebben we de verwarming nog.

Aangezien we vandaag nog geen echte plannen hebben doen we het rustig aan. Tijdens het ontbijt zullen we het er eens over hebben. Nou zijn we daar snel uit want we zitten dichtbij de enige whisky-stokerij hier op Sky, de Talisker Distillery. En het schijnt ook nog eens een hele bijzondere whisky te zijn die ze hier produceren.

Toen ik ooit begon met werken was ...
dat bij een groothandel in food en non-food (Bos/Brug groothandel, later overgenomen door Sligro), waar ik op een gegeven moment de afdeling wijnen en gedistilleerd onder mijn hoede kreeg.
Om mijn kennis te vergroten volgde ik vele 'drankcursussen'. Uiteraard hoorde daar ook de whisky bij, en zo kwam er regelmatig weer de een of andere fles bij mij over de vloer.
Toen ik wat later redelijk fanatiek werd met sporten dronk ik alleen nog op proeverijen gerelateerd aan mijn werk. Nou vooruit dan, en tijdens de jaarwisseling.
Maar goed, de laatste jaren lust ik toch wel weer een biertje, wijntje of wat.

In de voorpret van de voorbereiding van deze vakantie heb ik me toch maar weer eens een flesje whisky aangeschaft, hoewel ik moet bekennen dat ik het nou niet echt lekker (meer) vind. Maar die Talisker moet wel zo apart zijn dat ik die wel wil proeven. En bij de eerste keer Schotland hoort zeker een bezoek aan een distilleerderij bij vinden we.
Op naar Carbost dus, want daar is de pret.

Vanaf de camping nemen we de A863 en een kwartiertje later houden we de B8009 aan. De distilleerderij kan niet missen. Het is er een drukte van belang en we kunnen nog net een plekje vinden op de P. Het is goed één uur en de eerstvolgende rondleiding is om 15:00u. Nou ja, die paar uren komen we wel door in en rond onze bus. We boeken wel alvast de tickets á £7 p.p. Dit is voor een rondleiding van ongeveer drie kwartier met als toetje een borreltje.


Vanuit de bergen komt er een snelstromend beekje langs de distilleerderij. We hebben het idee dat Talisker het een en ander aan whisky gerelateerd materiaal loost in deze beek want het water is zo bruin als 18 jaar oude whisky en zo ruikt het ook.
Binnen in de smaakvolle en moderne ontvangsthal en tevens verkoopruimte ziet het er veel frisser uit.
De rondleidingen gaan als zoete broodjes over de toonbank. Voor vandaag zit het helemaal vol. Terwijl we staan te wachten op onze gids komen mensen al boeken voor morgen, overmorgen en zelfs de week erop. Veertien mensen in een groep en elk kwartier een rondleiding. Te beginnen 's ochtends om 10:00u. Telt u mee? Da's goeie business!
Maar het moet gezegd: het hele bedrijf ziet er keurig verzorgd uit en alles zit nieuw in de verf. Onze gids Andy is enthousiast net zoals het overige personeel. Andy vertelt eerst wat over de benodigdheden en laat verschillende ingrediënten zien en ruiken. Daarna gaan we door de verschillende gedeeltes van de distilleerderij.
Helaas krijgen we niet alles mee van wat Andy vertelt. Zijn Engelse – lees: Schotse - uitspraak is toch wel wat anders dan wat we aan Engels hebben meegekregen van school, Engelse en Amerikaanse films en series, en van MTV.
Het komt nog het dichtst in de buurt van de oude serie Coronation Street. Maar ja, toen letten we nog alleen maar op de ondertiteling.
Hij of zij die dus echt alles wil weten over hoe de whisky 'gestookt' wordt die zoeke het op.
Waar wij nu het meest naar uitkijken: hoe smaakt die Talisker? Want we hebben we al het een en ander over gelezen en gehoord. Het moet een bijzondere en vooral pittige, bijna peperachtige whisky zijn.
Aan het einde van de rondleiding komen we dan met onze groep in een eveneens smaakvolle proefruimte. Na nog wat informatie over hoe nu eigenlijk de whisky te proeven krijgen we een 'Talisker 10 Years Old' ingeschonken.

Wauw, da's echt de meest bijzondere whisky die ik ooit geproefd hebt! Hij is inderdaad 'pittig'.
Heel apart. Zelfs Monique, die behalve af en toe een nipje nooit whisky drinkt omdat ze het vies vindt, is bijna enthousiast. In ieder geval over de zeer aparte smaak.


Na deze proeverij komen we weer in de ontvangst- en verkoopruimte uit. We vonden het bezoek en de rondleiding de moeite waard. Er zijn natuurlijk enorm veel distilleerderijen te bezoeken in Schotland (Whisky Trail), maar deze enige op Skye met de zeer aparte Whisky is voor ons voldoende. Eenmaal weer buiten rijden we een honderd meter verder naar een rustige P (ook eigendom van Talisker) aan het Loch Harport. Er hangt een bord met 'no overnight parking'. Omdat we het eigenlijk een prima P vinden voor de nacht willen we de kans wagen, en Monique gaat binnen vragen of we toch overnight mogen parken.
Dat mag, met de opmerking erbij dat ze het zeer netjes en beleefd vinden dat we het zelfs komen vragen!
Ach ja, netjes opgevoed hé.



Nadat we zelf een lekker maaltje gekookt en ook weer opgegeten hebben wordt het nog een hele mooie avond, ondanks de vele klotemidges. 
Ik waag me toch tussen die verrekte en agressieve minimuggen om nog wat foto's te schieten.
Want mooie wolkenluchten dat kennen ze wel hier in Schotland. Strak blauw is hier iets heel opzienbarends.
Na een half uurtje en helemaal lek gestoken kom ik weer de camper in.

Al met al was het weer een leuke dag!

Truste






Maandag 2 juni 2014
Overnachten in Carbost, Skye, Schotland
KM 36042

N57 18 12 W6 21 25