woensdag 11 juni 2014

Woensdag 11 juni 2014
Ontwaken in Knockan Grag, Schotland
KM 36518

Gisterenavond lazen we op een infobord op deze P dat er hier elke woensdagochtend om 10 uur een georganiseerde wandeling start. Daarom kom ik op deze regenachtige ochtend om acht uur even mijn bed uit om de bus netjes te parkeren zoals het hoort. Ik had hem dwars over wat (denkbeeldige) vakken gezet omdat er toch geen andere auto stond, maar je weet maar nooit hoe druk het zal worden nu. Weer of geen weer, de Schotten wandelen toch wel.
Daarna kruip ik weer lekker het bed in, 'tegen de gebreide boks' zoals we dat zeggen.

Als we rond half tien aan ons ontbijt zitten komen inderdaad de eersten al aan. En even later ook de gids. Veel gidst ze niet want
na een instructie van een kwartiertje is ze al weer terug, nadat ze een deel van de wandelaars een richting op heeft gestuurd. Het andere deel houdt het blijkbaar voor gezien want dat stapt in de auto en vertrekt.

Hier rust de onbekende rolstoeler??
Als we voor ons vertrek nog eens goed op het informatiebord kijken blijkt dit een bijzonder geologisch gebied te zijn. Wij hebben op dit moment echter even geen zin om ons in de materie te verdiepen maar voor wiens nieuwsgierigheid gewekt is: http://www.knockan-crag.co.uk.

Wij danken Knockan Grag voor het kunnen legen van de toiletcassette en gaan verder noordwaarts.

Na vijf minuten al zien we een bordje langs de weg met 'Market in Elphin every Wednesday from 10:00 – 16:00'. Da's kaasje voor Monique.
We weten ondertussen al dat de dorpjes in Schotland voorbij zijn voordat je het weet dus we letten geconcentreerd op.
Op het moment dat we een concentratie van mensen (4) langs de weg zien en een concentratie van huizen (3), en denken 'hier zou Elphin wel eens kunnen zijn', schrikken we ons wederom (gisteren) het leplazerus van een paar Typhoons die van achteren op een hoogte van naar schatting nog geen honderd meter met een noodgang over ons heen komen en op hun zijkant de vallei naar rechts volgen. Monique heeft in eerste instantie weer helemaal geen idee wat haar overkomt en gilt bijna nog harder dan de jets.
Wel kicken zeg! Het is natuurlijk een fantastisch speelterrein hier voor die gasten. Heel wat anders dan bommetjes gooien op Vlieland.
Ik vond 'n vanuit-de-cockpitview: http://www.youtube.com/watch?v=sjvgC1cKQGA

En hier nog een leuke:

We rijden pardoes de market voorbij. Nou was dat zonder de jets waarschijnlijk ook gebeurd want de wekelijkse 'markt' blijkt gevestigd in een gebouw wat even van de weg af ligt en normaliter mogelijk dienst doet als een all-in-one dorpshuis, school en gemeentehuis.
De letters M, A, R, K, E en T zijn geschilderd op plastic emmerdeksels die als een kleurige slinger aan de buitenmuur zijn gehangen.
Heerlijk, hier houden we van.
Met prima rolstoel-P

• een schilderijtjes-en-foto'skraam
  • een kaarsen-en-kaarsjeskraam
  • nog een sieradenkraam
Jazeker, vooral voor mij dus zeer interessant. Althans, zo gedraag ik me maar; serieus geïnteresseerd in de handgeweven wol van lokale schapen, zilveren oorhangertjes en ringen, zelfgevulde waxinelichtjes, zilveren 'dolfijn' armbandjes en alle andere dingen waar mannen altijd serieus in geïnteresseerd zijn.
Monique koopt wat wol, zilveren oorhangertjes en een ring. En ik koop bij de bakker/slager wat lekkers voor Monique.
Na een klein half uur is al onze positieve aandacht verbruikt en heeft de de markt weer een topdag gehad. Nee, da's een beetje flauw, want waar iedereen vandaan komt weten we niet maar er komt best nog wel wat volk op af. Zelfs een stelletje hele hippe middelbare scholieren.

En tóch was het wel leuk, de weekly market in Elphin.
(ondertussen de Facebook-pagina ontdekt)

Om nog een beetje actief te zijn stoppen we iets verderop langs de A835 voor een wandeling naar de Bone Caves. Grotten die zo genoemd zijn omdat er botten zijn gevonden van in dit gebied allang uitgestorven dieren. Meer informatie (ook over de wandeling) hier:

Op de P aan het begin van de wandeling eten en drinken we eerst wat in onze buscamper.
Klaar voor
Ondanks dat we misschien maar een paar uurtjes bezig zullen zijn, zorgen we toch dat we goed voorbereid zijn qua kleding en andere uitrusting. Dat betekent dus een thermohemd met lange mouwen (teken), overshirtje, fleece, bergschoenen, gaiters, pole's, muts, en in de rugzak lichtgewicht regenkleding. Want je weet maar nooit in Schotland.

Dachten we voorheen dat het misschien wat overdreven was, eenmaal in Schotland wat wandelingen gedaan hebbende (o.a. De Ben Nevis) weten we dat we overal op voorbereid moeten zijn.
De Schotten weten dat zelf ook. Als je op een P als deze de achterkleppen open ziet gaan van Schotse wandelaars liggen in de kofferbak steevast goede wandelschoenen, meestal poles, en goede fleece's en jassen. En dan hebben we het over góede kleding. Vooral het merk North Face scoort opvallend hoog in Schotland.
Als we de wandeling beginnen klaart het weer een stuk op. En zo is het vaak tijdens onze vakantie: 's ochtends misschien wat nattigheid maar gaande de dag heel aardig weer.
Het is een mooie korte wandeling naar en van de Bone Caves. Eerst langs een lieflijk beekje dat we op een gegeven moment oversteken en daarna een flauwe klim naar de grotten.
Je kunt de grotten ook van linksom benaderen. Het is maar net wat je wil. Ik denk dat stijgen naar de grotten van rechts en dalen naar links wat prettiger en veiliger lopen is, maar heel veel verschil zal het niet maken. Let wel op bij nat weer. Zeker rondom de grotten kan het slippery zijn.
Oh ja, en neem een zaklamp mee. Ver kun je niet de grotten in maar het is toch leuk om te zien hoe het verloop is. Overigens zit een goede zaklamp (fenix) steevast in onze rugzak.
Onmiskenbaar de Tartan (schotse ruit)
van de MacSeelen Clan
Het uitzicht vanuit de grotten is prachtig. Botten vinden we er niet meer, wel een goed geconserveerde moderne lensdop van Canon die zowaar op mijn groothoek zoom blijkt te passen. Da's een mooie reserve dus.
Na een korte picknick op dit geweldige balkon gaan we via de andere kant terug. Uiteindelijk komen we na een kleine 3 uren weer bij onze bus maar bij stevig doorlopen, niet picknicken en niet fotograferen onderweg zal het best in 2 uren te doen zijn.
Een leuke wandeling dus voor een ochtend of middag.

Na een koffie met koek van de MARKET rijden we via de A837 verder noordwaarts en komen al vrij snel langs het Loch Assynt met aan de oever de karakteristieke ruïne van het Ardvreck Castle(http://nl.wikipedia.org/wiki/Ardvreck_Castle). Toch maar even van dichtbij kijken. Monique heeft het allemaal wel wat eerder gezien dan ik, en terwijl ik nog wat foto's maak loopt ze alvast terug naar de bus.

Als ik enige tijd later ook langs het water terug loop zie ik twee rugzaktoeristen die vlakbij de ruïne en aan de waterkant hun tentje opslaan voor de nacht.
In het voorbijgaan zeg ik 'It's not the worst place to set up your tent', waarop ze grinnikend knikken. Ik ben bijna jaloers voor één nacht, want het is wel een hele mooie plek.
Terug bij de bus en mijn Monique zie ik echter dat wij ook eigenlijk ook wel op een hele mooie plek staan, en al snel zijn we het eens om hier ook maar te overnachten.

Het wordt nog een mooie avond met een prachtige view op de ruïne in de verte.