http://mm2austria2012.blogspot.com/p/kaart.html

zaterdag 7 juni 2014

Zaterdag 7 juni 2014
Ontwaken in Portree, Skye, Schotland
KM 36205
N57 24 46 W6 11 49

Ik zie er niet meer uit in een zwembroek... denk ik als ik net uit mijn bed voor de grote spiegel in de badkamer sta.
Maar niet slechts vanwege het lichaam waarvan het vel op steeds meer delen stiekem toch wel wat naar de grond gaat wijzen, maar vanwege een bruine kop en nek die op een daaronder heel wit lichaam lijken te zijn gezet. De zon blijkt gisteren toch flink zijn werk te hebben gedaan.
Dan een Tour de France renner, die heeft tenminste nog ...
een bruine kop én bruine armen én bruine benen. Nee, ik alleen een bruine kop. Met toch wel een klein beetje weemoed denk ik terug aan de vele Griekenlandtrips van de voorgaande jaren (en aan mijn sportieve lijf van weleer...).

Maar ach, dan denk ik 'ik ben (hopelijk) hartstikke gezond, heb een prachtige en leuke vrouw, een dijk van een camperbus, een hele leuke baan, en kan vijf weken samen met die leuke vrouw naar Schotland om met dit lijf nog de Ben Nevis en The Old Man of Storr te 'bedwingen'. Niet zeuren dus, hup aan het ontbijt. Dáárvoor loopt Monique het dorp in op zoek naar een bakker.

Even later zitten we aan de verse broodjes. Dat komt deze vakantie niet zo vaak voor, want meestal staan we ergens ver buiten een dorp. Sowieso bestaan de dorpen hier meestal uit maar een paar huizen. En daar staat echt geen bakkershuis tussen. Gelukkig hebben we dan onze afbakbroodjes. Ook lekker!

De achtertuin van onze laatste overnachtingsplaats
Blijkt Monique opeens een teek in mijn arm te zien zitten!
Jee, waar komt dat ding ineens vandaan? Ik heb gisteren tijdens het wandelen bewust een thermo-ondershirt met lange mouwen gedragen. En ik heb nog gedoucht en geschrobd met een spons. Zou dat beestje daar dan toch al die hele tijd in mijn arm hebben gezeten!
Hij leeft in ieder geval nog. Met een gewoon pincet (met het reistekenpincet lukt het niet) trek ik hem/haar er uiteindelijk in zijn/haar geheel uit.
Ik zuig het wondje uit en onthoud de datum. Die van gisteren dan maar, da's gemakkelijk: 70 jaar D-Day.

Spannende reizen?
De zon schijnt al de hele ochtend. Monique, die in het dorp al veel mensen zomers gekleed zag, zegt 'ik trek de korte broek aan!'. Zo gezegd zo gedaan.
In deze positieve mood (maar ik nog in lange broek want ik ken het weer ondertussen een beetje) rijden we naar Broadford. We gaan vandaag het eiland Skye achter ons laten, na er acht dagen te zijn geweest. Een prachtig eiland waar we best nog wat langer hadden willen blijven. En wat we uit onze informatie al hadden vernomen blijkt te kloppen: het is heel Schotland op een eiland. Het lijkt inderdaad de hele variëteit aan Schotse landschappen te bezitten.
Een eiland waar we best nog wat langer zouden kunnen blijven, maar we willen ook nog wat dingen op het vasteland zien en doen.

In Broadford doen we wat boodschappen bij uitgebreid gesorteerde Coop. En we tanken water en lozen onze toiletcassette bij de openbare toiletten. Broadford bedankt!
Dan zoeken we een rustige P op waar Monique op een stoeltje in de zon wat gaat lezen. Na ongeveer tien bladzijden is de zon weg en na nog eens vijf komen de regendruppels al...
'Nou Monique, dat was toch nog heel effe een zomergevoel hé!'

Met beiden de lange broek weer aan is het ondertussen halverwege de middag geworden en besluiten we de rest van de dag maar in Broadford te blijven en er te overnachten op dezelfde P las vorige week.
En etenstijd brengen we net zo door als we dat een week geleden hier ook hebben gedaan: met Fish & Chips van de Take-Away. Teek Away dag dus. Hij is flauw, ik weet het.


Broadford is een van de weinige plekken waar we Wifi (wel matig) hebben, dus we kunnen de mail effe checken. Voor de rest is het een luieravond. Benen op de bak, een borrel in de hand en de TV aan. We zijn nooit zo voor TV in de camper geweest, maar nu het toch op deze bus zit (zelfs twee: één bij de zitgroep, één boven het bed) maken we er maar gebruik van. Met dank aan mijn collega Erwin voor de onbeperkt geldende CanalDigitaal Card ;)!

Zaterdag 7 juni 2014
Overnachten in Broadford, Skye, Schotland
KM 36250